Energetyczny Blog

Wakacje nad wodą – zasady, których się nie łamie
20.06.2018

Zbliżające się wakacje to czas wyjazdów. Każdy ma swoje ulubione miejsce. Jedni wolą jechać w góry, inni nad morze, a jeszcze inni nad jezioro. Wspomnienia z takich wyjazdów są często niezapomniane i towarzyszą nam przez długie lata. Jednak, aby wśród tych wspomnień były tylko te pozytywne, warto zadbać o kilka zasad bezpieczeństwa.

Letnia kąpiel w wodzie potrafi sprawić dużo przyjemności w gorący dzień. To też świetna okazja, żeby spędzić czas aktywnie. Niestety, woda potrafi być niebezpieczna i trzeba w niej bardzo uważać. Dlatego wraz z Ambasadorami przygotowaliśmy dla Was kilka zasad, dzięki którym będziecie mogli czuć się bezpiecznie.

1. Przede wszystkim strzeżona plaża

- Podstawową zasadą jest korzystanie tylko i wyłącznie ze strzeżonych kąpielisk pod nadzorem opiekuna oraz przestrzeganie ich regulaminu – mówi Jan Marczyński z Zakładu Usprawniania Leczniczego Instytutu Matki i Dziecka. W takim miejscu nie grożą niebezpieczne wiry wodne ani zimne prądy. Gdyby jednak zdarzył się wypadek, natychmiast otrzymacie profesjonalną pomoc. Co istotne, codziennie trzeba zapoznać się z oznakowaniem kąpieliska. Jeśli jest wywieszona czerwona flaga lub wystawiono tablicę z informacją o zakazie pływania, bezwzględnie stosujcie się do powyższych zaleceń. Unikajcie także kąpieli przy palach, na szlakach żeglugowych i w okolicy budowli wodnych.

2. Kąpiel tylko przy dobrej pogodzie

Pogoda latem jest czasami kapryśna – na plaży spotykamy wówczas ciemne, wzburzone fale i niebo zasnute chmurami. – Wielu z nas nie chce marnować żadnej chwili długo wyczekiwanych wakacji i wskakuje do wody mimo niekorzystnych warunków na kąpielisku – zauważa Bartosz Ignacik, twórca Turbokozaka i ambasador Drużyny Energii. – Wtedy jednak warto odpuścić – dodaje. Wysokie fale mają potężną siłę – zderzenie z ogromną masą wody może pozbawić Was równowagi, zalać oczy lub usta, a stąd już tylko krok do utraty panowania nad ciałem. Zrezygnujcie także z pływania w gęstej mgle lub po zachodzie słońca. Słaba widoczność zaburza orientację przestrzenną. Jeśli odpłyniecie zbyt daleko od brzegu, może zabraknąć Wam sił na powrót, a ludzie zgromadzeni na brzegu nie dostrzegą Waszych kłopotów i nie będą w stanie udzielić Wam pomocy.

3. Stopniowo ochładzajcie ciało

Jeśli długo wygrzewacie się na słońcu, na pewno marzycie o orzeźwiającej kąpieli. Zachowajcie jednak ostrożność i nie skaczcie do wody „na bombę”. Gwałtowne obniżenie temperatury ciała w zimnej wodzie grozi szokiem termicznym z całym szeregiem niebezpiecznych dolegliwości: od zaburzeń układu krążenia, aż po problemy z oddychaniem. – Zanim całkiem zanurzycie się w wodzie, ochlapcie nogi, ręce i klatkę piersiową – podkreśla Marek Citko, były piłkarski reprezentant Polski i ambasador Drużyny Energii. – W ten sposób stopniowo schłodzicie rozgrzaną skórę, a ciało łagodnie przystosuje się do nowych warunków termicznych.

4. Odpoczynek po jedzeniu

Pamiętajcie, żeby nie pływać bezpośrednio po posiłku – szczególnie, jeśli składał się on z ciężkostrawnych potraw. Po sutym obiedzie często czujemy się ociężali i senni, a proces trawienia pochłania sporo energii. Dodatkowy wysiłek fizyczny i obniżenie temperatury ciała często prowadzi wówczas do bolesnych sensacji żołądkowych. Jeśli zjedliście lekką przekąskę, wystarczy godzinna przerwa. Po spożyciu tłustej, smażonej potrawy warto zaczekać nawet 2-3 godziny. – Po wyjściu z wody nie musicie już zbroić się w cierpliwość – mówi Krzysztof Ignaczak, ambasador Drużyny Energii, mistrz świata i Europy w siatkówce. – Po wysiłku fizycznym zawsze należy uzupełnić zużyte zasoby energii, dlatego spakujcie ze sobą węglowodanową przekąskę: banany, bakalie lub kanapkę z razowego pieczywa – tłumaczy były siatkarz.

5. Nie warto popisywać się przed innymi

- Spontaniczne wakacyjne szaleństwa niosą ze sobą wiele wrażeń i miłych wspomnień – mówi Krzysztof Golonka, najpopularniejszy youtuber sportowy w Polsce i ambasador Drużyny Energii – Nawet najlepsza zabawa nie może jednak prowadzić do przekraczania granic bezpieczeństwa – dodaje. Zapomnijcie zatem o ryzykownych zachowaniach w wodzie: wzajemne podtapianie, ochlapywanie czy spychanie się z materaców zawsze grozi niebezpieczeństwem. Wystarczy zachłysnąć się wodą czy zalać oczy lub uszy, by wpaść w panikę, która prawdopodobnie udzieli się pozostałym uczestnikom zabawy. Pół biedy, jeśli skończy się na strachu, jednak konsekwencje podobnych incydentów często bywają tragiczne.

6. Ochrona przed słońcem

- Sport w wodzie to fantastyczna forma rekreacji łącząca zarówno dorosłych, jak i dzieci. Należy jednak pamiętać o zachowaniu pewnych zasad podstawowej ochrony przed słońcem – uważa Jan Marczyński. – Kolejną kwestią jest odpowiednie nawodnienie organizmu, zawsze podczas wypoczynku na świeżym powietrzu powinniśmy mieć przy sobie butelkę wody. Nie zapominajmy również o ochronie naszej skóry. Pamiętajmy o stosowaniu odpowiednich wodoodpornych filtrów UV oraz o nakrycie głowy – dodaje rehabilitant.

Wystarczy zatem zapamiętać tych kilka prostych reguł, a wakacje nad wodą będą nie tylko bezpieczne, ale też pełne wspaniałych i niezapomnianych wspomnień!